4.1.12 Repüléshez szükséges kivonatos tájékoztatás (ezen illetve további részletek, pontosabb adatok és frissebb árak tekintetében az adott repülőtársaság honlapján adott infók az irányadóak!) Repülőjegy foglalása az easyjet.com , wizzair.com továbbá a britishairways.com v malev.hu honlapján és egyéb hasznos tanácsok („gyík”-okra válaszok). Ryanair Londonba Budapestről nem megy, csak Bratislava-ból (Pozsonyból)!
Airline kapcsolati elérhetőségek késésekkel kapcsolatban. Csak akkor hívd, ha a honlappal nem boldogulsz! Wizzair: Aer Arann - 0870 8767676 vagy www.wizzair.hu
easyJet – A honlapon mindent megtalálsz www.easyjet.com
ryanair (Pozsonyból Bratislava Ivanska cesta utca )ingyenes parkolás az ikeánál!
A helyfoglaláskor az árak a következőkből állnak / állhatnak össze. Az alap jegyáron (repülőjegy flight price + adók és reptéri illeték taxes, fees, charges) felül fizetendő, illetve választható egyéb szolgáltatások, díjak:
1. Javasolt, h internetes foglalásnál feladott poggyászt jelölj be (ha valóban viszel magaddal és annyit amennyi viszel), mert a reptéren kétszer annyiba kerül, ha a helyszínen fizeted! Vigyázz a súly és a bőrönd darabszám határokra! További infó lásd alább
2. Lehet még utasbiztosítást is kérni (ez főleg a lekésett, lemondott járatra illetve poggyász meg a honlapjukon feltüntetett egészségügyi biztosítási feltételekre) hasznos.
3. A speedy boarding elsőbbségi beszállásnál a külön díjat fizetetők mehetnek fel először a gépre kiválasztva kedvenc helyüket. (Wizz air: 1100 Ft honlapról előre rendelve, 2200 Ft reptéren kérve)
4. A széndioxid kompenzáció (offset the carbon emissions) fizetése a környezetvédelemért van. Bár a repülő nélkülünk is elindulna, ha nem vennénk jegyet, hisz állandóan jár, de ha már utazunk, adjunk a közös kasszába a környezetért! (Ezt az összeget nem a légitársaság kapja)
5. A megadott díjakhoz még a bankkártya használat (kártyatípus függő a díj) vagy más néven regisztrációs díja biztosan és British airways-nél alkalmi 5 font szolgáltatási díjak is jöhetnek) . Foglalási díj (Wizz air) vagy bankkártya díja 690 – 1975 Ft-ig terjed függően a felhasznált kártyától Easy jet: 5-10 font kártyafüggő
6.. check in díja: ezt akkor fizeted ha nem interneten jelentkezel be a repülés előtt max 3 órával. (ez nem a jegy megvásárlásának eseménye, hanem külön újra fel kell menni a honlapra az utazás előtt néhány nappal!)
7 Airport check in fee (Wizz air) reptéren 2750 Ft, Honlapon előre lefoglalva 1375 Ft
Hasznos tudnivalók a csomag feladásról (nincs más honlapokon!): A repülőutadnál már otthoni csomagoláskor figyelj a feladható (feladott poggyász) és a csomagtérbe vihető (kézipoggyász) csomagjaid csomagolására! A feladott poggyász határairól lásd alább. A kézi poggyász max. 1db táska lehet. Ebbe az 1db kézipoggyászba mindenednek bele kell férnie: pl. laptop a táskájával együtt, valamint minden a duty free shopban vásárolt termék, továbbá minden levetett kézben levő ruhanemű (pulóver, sál, sapka stb) a nagykabát kivételével bele kell férjen a kézi poggyászba mind súlyban mind méretben! Ráadásul a női retikült sem hagyják h külön vigyék a nők!. A reptéren a kézi poggyászt súlyra is mérik (max.. 10kg a wizz airnél) és belerakatják egy éppen akkora (55x40x20 cm-es) kis tartóba. Amennyiben nem fér bele, megy a kézipoggyász csomagod a feladott poggyászok közé. Nem lelkiznek ha a kézipoggyászod nagyobb a megengedettnél simán feladatják a legújabb laptopdat is az órási feladott poggyászok közé. A méret és a súly nem lóghat ki. A kézi poggyászban nem lehet semmiféle sértő eszköz (tű, olló, hegyes tárgy, sem folyadék (kivéve bébiknek anyatej amit megkóstoltatnak az anyával a reptéren) Minderről további részletek lásd alább illetve a légitársaság honlapján
A fenti kritériumok változhatnak, ezért javasolt utazás előtt ezt az általad használt légitársaság honlapján ellenőrizni!
A csomagfeladás easy jet :
1db feladott poggyász 1 irányba 20 kg 3400 Ft (efelett kilónként extra díjat kell fizetni!
Idézet az easy jet honlapról:”Utasonként 20 kg poggyász feladása megengedett. Az interneten kedvezményes áron vásárolhat jogosultságot további csomagokra vagy súlyra, illetve kifizetheti ezt a repülőtéren is magasabb áron.
Változtassa meg igényei szerint a foglaláshoz tartozó kézipoggyászok számát vagy a többletsúlyt. Az easyJet.com tagok oldalon bármikor hozzáadhat foglalásához további kézipoggyászokat. További poggyászok hozzáadásával nem növekszik a feladható súly keret. Hordáraink erősek és óvatosak, de hátuk védelme érdekében egyetlen csomag súlya sem haladhatja meg a 32 kg-ot. A poggyászdíjak nem visszatéríthetőek.
Csomagfeladás easy jet max 2db csomag, csomagonként max 15 kg”
A csomagfeladás wizz air:
Az Április 1-től készített foglalások esetén a Wizz Air eltörölte a súlytöbblet miatt felszámított díjakat, ezzel leegyszerűsítve a foglalás menetét. A légitársaság ezentúl egyszeri díjat számít fel egy feladott poggyászra, amely független annak súlyától (poggyászonként 32 kg-ig). http://book.wizzair.com/useful_information/baggage/ és http://book.wizzair.com/useful_information/service_fees/
Idézet a honlapról„A honlapon foglaláskor megváltva a poggyász díja darabonként 15 euró (4125 Ft) /járatonként, a repülőtéren pedig 30 euró. Egyúttal emlékeztetni szeretnénk kedves utasainkat arra, hogy a kézipoggyászokra vonatkozó szabályok nem változnak. A Wizz Air továbbra is 60 eurót számít fel a kapunál a túl nagy méretű vagy súlyú kézipoggyászokra, amelyeket fel kell adni.
Minden egyes utasunk számára a következő poggyász szállítását biztosítjuk:
Egy darab kézipoggyász, amelynek maximális mérete 55x40x20 cm, illetve tömege díjmentesen maximum 10 kg,
és
legfeljebb 6 darab feladott poggyász. Minden egyes feladott poggyász után poggyászdíj fizetendő, mely díjat poggyászonként, utasonként és járatonként számítjuk fel. A feladni kívánt poggyászok számát a foglalás során meg kell adnia és ki kell fizetnie. További poggyászokat később is hozzáadhat foglalásához, akár online, akár a Telefonos ügyfélszolgálaton keresztül.
Az egyes feladott poggyászok tömege nem haladhatja meg a 32 kilogrammot. Ha a további csomagokért a repülőtéren fizet, magasabb poggyászdíjat számolunk fel, amelynek összege attól függ, hogy azt már a bejelentkezésnél kifizeti-e, vagy a beszállókapunál vagyunk-e kénytelenek a poggyászt túlméretesként kezelni.
Ha kevesebb poggyászt ad fel, a poggyászdíj visszatérítése nem lehetséges”.
Figyelem, ha nem fizetsz előre poggyászdíjat akkor a check-in nél dupla ár, a kapunál észrevett túl nagy kézi poggyász feladási díja a fenti ár 4 szerese!
· kabát vagy takaró
· mobiltelefon
· úti olvasmány
· két éven aluli gyermek számára: élelmiszer, összecsukható babakocsi, utazókosár
· mozgáskorlátozott utas számára egy pár mankó
Amennyiben a kézipoggyász súlya vagy mérete meghaladja a fenti korlátozásokat, a csomagot feladott poggyászként szállítjuk, melyért poggyászdíj fizetendő.
A több mint egy kézipoggyásszal utazó utasaink beléptetését a biztonsági ellenőrzéskor megtagadják, ami azt jelenti, hogy az utasnak vissza kell térnie az utas felvételi pulthoz, és újra kell csomagolnia táskáit, vagy meg kell szabadulnia a további csomagoktól.
A kézipoggyászban lévő folyadékokra a következő kormányzati korlátozások vonatkoznak:
· A folyadék legfeljebb 100 ml űrtartalmú tartályban lehet
· Az egyenként 100 ml-nél kisebb térfogatú tartályokat egy átlátszó, újrazárható, 20x20 méretű és legfeljebb 1 liter térfogatú műanyag zacskóba kell helyezni.
· A műanyag zacskót külön be kell mutatni a biztonsági ellenőrzés során
A fenti feltételeknek eleget nem tevő folyadékokat a repülőtér biztonsági ellenőrzésén ki kell dobnia. „
„Biztonsági okokból a Wizz Air nem szállít olyan poggyászt, amelynek tulajdonosa nem utazik a repülőgép fedélzetén (kivéve a tévesen kezelt poggyászt).
A csomagtérben elhelyezhető poggyász maximális méretei:
Szélesség: 1,499 m
Magasság: 1,194 m
Hosszúság: 1,715 m
Egészségügyi és biztonsági megfontolásokból az egyes feladott poggyászok tömege nem haladhatja meg a 32 kilogrammot.
Az utas felelőssége, hogy a biztonsági személyzet kéréseinek szükség esetén eleget tegyen. Ha a poggyász szállítása azért nem lehetséges, mert a biztonsági személyzet kéréseinek az utas nem tett eleget, akkor a Wizz Air nem tehető felelőssé semmilyen felmerült költségért.
A feladott poggyászt lehetőség szerint a poggyász tulajdonosát szállító járaton fuvarozzuk. Ha biztonsági vagy üzemeltetési okokból a feladott poggyászt másik járaton fuvarozzuk, a poggyász késéséért felelősséget nem vállalunk. Annak érdekében, hogy a késedelmesen érkező poggyászt a lehető legrövidebb időn belül át tudjuk adni tulajdonosának, az utazás előtt minden csomagon fel kell tüntetni az utas nevét, nevének kezdőbetűit és címét. A babakocsikat és a kerekes székeket a többi poggyásszal együtt kell feladni, és ezeket ingyenesen szállítjuk.
A feladott poggyászban nem szállítható:
· készpénz, értékpapír
· ékszer, nemesfém, drágakő, féldrágakő
· számítógép, fényképezőgép, videokamera, mobiltelefon vagy más értékes elektronikus készülék valamint műszaki cikk, illetve ezek tartozékai
· okirat, üzleti vagy magánjellegű dokumentum
· úti és egyéb személyazonossági okmányok
· kulcsok
· folyadék (kivétel: kerekesszék savas akkumulátora)
· gyógyszerek
· műtárgyak és képzőművészeti alkotások
· romlandó áruk
Amennyiben az utas poggyásza mégis tartalmazza a felsorolt tárgyak valamelyikét, a Wizz Air azok elveszítéséért, megsemmisüléséért, késedelméért vagy károsodásáért nem vállal felelősséget.”
„Bizonyos tárgyak szállítását nem vállaljuk, amennyiben azok:
· veszélyeztethetik a repülőgépet, az utasokat vagy vagyontárgyaikat,
· a szállítás során károsodhatnak,
· csomagolásuk nem megfelelő,
· fuvarozásukat az indulási-, a transzfer- vagy a célország hatályos jogszabályai vagy egyéb előírásai tiltják,
· súlyuk, méretük vagy más különleges tulajdonságuk miatt szállításra alkalmatlanok,
· a többi utas számára kényelmetlenséget okoznak vagy undort keltenek.
A következő tárgyak szállítása szigorúan tilos:
a) lőfegyverek, lőszerek, robbanóanyagok, beleértve a vadászati és sportfelszereléseket is,
b) lőfegyvernek, lőszernek vagy robbanóanyagnak látszó tárgyak vagy anyagok,
c) gyúlékony anyagok (kivéve: alkoholtartalmú italok, hajlakk, parfüm, kölni),
d) radioaktív anyagok,
e) sűrített gázok (kivéve: művégtagok mozgatásához használatos CO2, valamint önfelfújó mentőmellény használatához szükséges, nem gyúlékony gázzal töltött palack),
f) mérgező vagy fertőző anyagok,
g) korrozív anyagok (kivéve: hőmérőben, barométerben vagy kerekesszék akkumulátorában található higany),
h) olyan diplomata- vagy aktatáska, amelyben beépített riasztóberendezés, lítiumelem vagy pirotechnikai eszköz található,
i) a fedélzeten tartózkodó személyek biztonságát, vagyontárgyait, életét, egészségét, testi épségét veszélyeztető tárgyak vagy anyagok,
j) a fuvarozás során érintett államok előírásai által tiltott anyagok,
k) olyan tárgyak, amelyek súlyuk, méretük vagy más különleges tulajdonságuk miatt szállításra alkalmatlanok,
l) emberi maradványok,
m) az International Civil Aviation Organization (ICAO, Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) "Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air" (Technikai utasítások a veszélyes áruk biztonságos légi fuvarozásához), illetve az International Air Transport Association (IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) "Dangerous Goods Regulations" (Veszélyes áruk szabályzata) dokumentum által felsorolt tárgyak.
Amennyiben az utas a fenti tételek bármelyikét megkísérelné a fedélzetre vinni, a poggyász szállítását megtagadhatjuk.„
Sportfelszerelés állat és egyéb poggyászokkal illetve a poggyász rendellenességgel kapcsolatban lásd http://book.wizzair.com/useful_information/baggage/
A poggyásszal kapcsolatos rendellenességeket az érkezési reptér "Lost Luggage" vagy "Baggage Claim" (elveszett poggyász, poggyászreklamáció) feliratú pultjánál, az átszállási területen kell bejelenteni. A bejelentést követően a reptéren kiállítanak egy "Sérült poggyász bejelentőlapot" (Property Irregularity Report, PIR).
A kézipoggyászok sérüléseit (a ruházat sérülését is) a fedélzeten kell bejelenteni, de legkésőbb az átszállási terület elhagyása előtt. A bejelentést követően az utas "fedélzeti bejelentőlapot" (Cabin report) vagy "Sérült poggyász bejelentőlapot" (Property Irregularity Report, PIR) kap.
Késési jótállás (Wizz air) http://book.wizzair.com/about_us/news/default.asp#wizhu020
Utasonként 2750 forintért megvásárlod ezt a szolgáltatást, akkor legalább 2 órás késésnél több esetén 27500 Forintot írnak jóvá a számládon, amit későbbi útjaidra felhasználhatsz. (lásd részletekért a linket)
Wizz Flex szolgáltatás (Wizz Air) http://book.wizzair.com/about_us/news/default.asp#wizhu020
a dátum és az útvonal változtatható max. 3 órával az utazás előtt, ha 2750 Ft / utas / járat áron megvásárlod a foglaláskor ezt a szolgáltatást. S a későbbi utadon csak az árkülönbséget kell kifizetned (lásd részletekért a linket)
A vulkáni hamu miatti repülés törlésekről. Idézet a Ryanair honalpjáról :
Many passengers were affected by this unprecedented event and we are receiving higher than usual volumes of correspondence. We are currently processing refunds within 28 days of receipt and we hope that all claims will be processed within 8 weeks of receipt. Please do not resubmit your correspondence as this may lead to a further delay in response.
The following information should assist passengers who wish to apply for either a refund or an expense claim form as a result of their flight cancellation due to the volcanic ash disruption. Please read this information carefully to ensure that you apply for the correct form of reimbursement as invalid claims will not be responded to.
What I am entitled to under EU Regulation 261?
If your flight is cancelled the EU261 Regulation provides that you are entitled to choose between either of the following:
(a) Full Refund – The airline will provide a full refund on your unused airfare. (If you chose to make alternative transport arrangements i.e. car hire, trains, ferries etc. these costs are not covered under EU261 and therefore no claims should be submitted), or
(b) *re-routing, on the next available flight to your final destination, or
(c) re-routing, on a future flight, to your final destination at a later date at your convenience.
*If, you select option (b) - the EU261 Regulation requires an airline to provide:
(i) meals and refreshments in reasonable relation to the waiting time;
(ii) two telephone calls, telex or fax messages or e-mails;
(iii) reasonable hotel accommodation in cases of a stay of one or more nights;
(iv) reasonable transport between the airport and place of accommodation (hotel or other).
If you chose option (a) – click here to apply for a refund
If you chose option (b) – click here for expenses claim form
Click here if you require proof of the delay for your insurers