A világítótorony

Természetesen mindenkiért.

London nem csak Nagy-Britannia fővárosa, gazdasági központja, hanem turistaparadicsom is. Az egész várost úgy üzemeltetik, hogy mind a látnivalók, mind a működtetett rendszerek (közlekedési és egyéb hálózatok) minden szempontból tökéletesen kiszolgálják azt, aki jó szándékkal érkezik oda. A látnivalók nem csak szórakoztatnak, hanem tanítanak, építenek is lelkileg, szellemileg és fizikailag (utóbbi a távolságok miatt).

4.0. alapismeretek Londonról számokban http://www.londoncouncils.gov.uk/londonfacts/default.htm

Összegyűjtöttek 10 érdekességet London mindegyik területéről (az 5. pontban a saját rendszerezésünk szerint találhatsz további ötleteket): http://www.londoncouncils.gov.uk/aboutus/corporatepublications/teninterestingthings.htm

A londoni önkormányzat millió területen érintkezik a lakossággal. Közlekedés (lásd alább), kommunális hulladék kezelés, egyéb ügyintézés. http://www.directory.londoncouncils.gov.uk/directory/

4.1. Londoni Közlekedés (TFL Transport for London): városi és egyéb tömegközlekedés (metró, busz, külvárosi vonat, hajó, reptéri transzfer, taxi díjak,  egyéb közlekedés kerékpár bérlés, riksa, gyalog, saját magyar rendszámú autóval, angol vásárlású autóval, parkolás,  bérelt autóval, repülés), Londoni közlekedésről és az aktuális javításokról, karbantartásokról és a London Pass-ról (London Pass: Túristáknak igen előnyös kedvezményes árú utazási és kiránduló kártya) link: http://www.londonpass.com/index_transport.asp?aid=218&gclid=CMbyvOS476ECFQYeZwoduQ948A vagy http://www.londonpass.com/delivery.asp

4.1.1. Metró (The Tube) 270 állomással és 400 kilométeres pályával a második leghosszabb és a harmadik legforgalmasabb metró a Földön. 1863 márciusában nyílt meg az első vonala Metropolitan és 30.000 embert vitt egy nyitó napon. 1870-ben nyílt meg a Tower vonal az első vas síneken futó földalattival, 1884-ben a Circle vonalat építették meg. A földalattik 60 éven keresztül nem csak utasokat, hanem a postát is szállították.  A II világháború idején egy 3 mérföldes szakasz szolgált repülőgépek gyártására berendezett földalatti gyárként, továbbá az egész metróhálózatot használták óvóhelyként.

Napjainkban 11 vonalból áll a Tube, amelyek némelyike London mind a 6 zónáját érinti. A zónák a város közepétől (The City) 1. zónával  kezdődnek és köröket rajzolva mint a vízbe dobott kő, kis karikákkal jelzik a zóna határokat. A külső 6 zónán kívül külvárosi részek is vannak 7-8.

A jegy és bérlet árak a Londoni közlekedésben. Érdemes odafigyelni. Ha egy nap v egy héten többet utazol akkor ne vonaljegyet hanem napi / heti /havi bérletet vásárolj (kirándulóknak inkább ez ajánlott). A Travelcards vagy Oyster-t (annyit vesz le a kártyádról, kedvezményesen amennyit utazol / jobb ez mint a sima jegy vásárlás, de rosszabb mint a napi / heti / havi (bérlet)jegy ha többet utazol egy időszakon belül. Magam mindig ez utóbbit vásárolom) Az off-peak azt jelenti, h az adott napijeggyel / bérlettel hétköznap csak reggel 9.30 után lehet utazni. Előtte a csúcsforgalom idején nem!

Jegyárak a metróra és más utazási eszközökre: link: http://www.tfl.gov.uk/tickets/14414.aspx

Metrótérkép http://www.tube.co.uk/     metró honlap:http://www.tfl.gov.uk/modalpages/2625.aspx

http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/tube/default.html

 

 

Figyelem! Londonban a több mint 100 éves (1863-ban épült az első szakasz) földalatti hálózat (bár 55%-a föld felett megy) rekordméretű felújításába fogtak. Közel 7 év alatt majdnem a teljes hálózatot és szinte az összes állomást érintő felújítás miatt utazás előtt feltétlenül fordíts figyelmet az aktuális karbantartásokra és ellenőrizd interneten vagy telefonon illetve a megállókban a tájékoztató táblákon. Némely állomások, szakaszok ideiglenesen zárva vannak vagy rövidebb (pl. csak hétköznapi) nyitva tartással üzemelnek. Bár a teljes sínrendszert éjjel cserélik, de vannak időszakok amikor a munkát  nappal végzik. Ezért lehetnek vonal leállások is a következő évek egyes rövid időszakaiban. Igyekeznek nem megbénítani a közlekedést, de mivel olyan állomásokat is érint mint a Viktória ami a vasútállomással és sok millió további ember közlekedésével is kapcsolatban van., ezért fennakadások lehetségesek. Utazáskor mindig időráhagyással menj, előbb indulj mert lehet, h a vonat késések miatt utolsó pillanatban indulva, lemaradnál valami programról.

Link a metró átépítésről: http://www.buildingtalk.com/news/tch/tch191.html és

http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/10127.aspx

link a metró aktuális közlekedési helyzetéről (pillanatnyi állapot): http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/tube/default.html

4.1.2. Busz (London buses) London városában több mint 700 buszvonal üzemel, köztük 100 éjszakai járat. 19.000 buszmegálló (bus stop) van, ahol mindig megáll a busz ha utast lát, 8000 csak kérésre (request stop) buszmegálló (itt ki kell tenned a kezed ha látod érkezni a buszt, különben nem áll meg). A buszokon utazás 11 éves korig mindenkinek ingyenes, 11-től 15 évet be nem töltött korig Oysterrel ingyenes az utazás. 16-18 életkor között kedvezménnyel nemzetközi diákigazolvánnyal! 60 éves kor felett (lásd Freedom pass) és bizonyos rokkantság esetén ingyenes a busz utazás! Komoly vita volt arról a korábbi években, h lecserélik a híres piros emeletes buszokat (double decker) csuklós buszokra, de rájöttek, hogy akkor az eredeti busz alapterület 50%-al nőne és London bedugulna az útterheltség miatt. Ráadásul mivel az emelet így eltűnne (hisz a csuklós az egyszintű), ráadásul a csuklós busz kevesebb utast visz el mint egy emeletes. Ezért terveztek egy új kinézetű emeletes London buszt lásd: http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/15493.aspx Az emeletes buszok méretéhez van egész London közlekedése és infrastruktúrája beállítva (a közvilágítás, a közlekedési lámpák, az út felett futó vezetékek, az út fölé benyúló fák).

Ha először utaznál buszon érdemes előtte utánanézni a pontos útvonalnak. Arra is figyelj h az út melyik oldaláról melyik irányba indul a busz (ne a magyar logikával gondolkodj!). Első utadon az emeletes busz emeletén a legelső ülésre ülj. Nagy élmény amikor a szabályosan kanyarodó veszélytelen buszban azt hisszük, h a ház fala vagy az utcai cégtábla beköszön az ablakon, de nem. Milliméterekre vagy néhány centire mindig mellette mennek el. Profi sofőrök vannak Londonban, biztosak lehetünk, h oda érünk ahova szerettünk volna. A busz sofőrnek nem szabad menet közben telefonálnia (kivétel a segélyhívás)., és ezt a sofőr fölé szerelt kamerán a központból folyamatosan ellenőrzik is. Egy buszsofőrt kirúgtak mert az utas feljelentette, h telefonál. Leellenőrizték a videó felvételen és lám valóban. Nagy a szigor. Mindenki és minden az utasért és annak biztonságáért van. Az ellenőrök is nagyon segítőkészek főleg ha megveszed náluk a jegyedet (ez főleg a vidéki, távolsági buszokra érvényes, hisz a londoni helyi buszon nem lehet jegyet venni).

Az N13 (night bus 13) éjszakai járatot jelent vagyis akkor biztosan megy. Rossz buszra felülni és kikeveredni a város szélére elég kellemetlen élmény. Igaz London nagy részén busz sávok segítik a buszok könnyebb előrejutását, de bizony a csúcsforgalmi időszakot ők sem tudják repüléssel megoldani. Közlekedés elterelések és javítások: http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/coaches/default.asp?search=&textinfo=trafficnews&showmap=True

Buszvonal kereső Link   http://www.tfl.gov.uk/tfl/gettingaround/maps/buses/

A londoni buszokról általában Link : http://www.tfl.gov.uk/modalpages/2605.aspx

Aktuális hírek a Londoni járatok közlekedéséről illetve fennakadásokról: http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/buses/default.html

4.1.3. Külvárosi, DLR és vidéki vonat Ahová a metró nem jár megy a vidéki metró ( nálunk a Hév). Figyelj oda, h nem minden jegy kompatibilis a tube-al!

aktuális hírek a vonat közlekedésről: http://www.tfl.gov.uk/tfl/livetravelnews/realtime/rail/default.html

londoni vonatok menetrendje: http://journeyplanner.tfl.gov.uk/user/XSLT_SEL_STT_REQUEST?sessionID=0&language=en&mode=line&linePreSel=tfl:25:*&linePreSel=tfl:63:*

térkép: http://www.tfl.gov.uk/gettingaround/1106.aspx

       DLR térkép: http://www.tfl.gov.uk/gettingaround/9441.aspx

       National Rail:  http://www.nationalrail.co.uk/passenger_services/maps/

4.1.4. Hajózás a Temzén. Választhatsz kirándulóhajózást és hivatalos menetrendszerű hajó járatokat, amivel csúcsforgalom idején komoly időt meg tudsz takarítani ha épp azon az útvonalon van dolgod:

http://www.tfl.gov.uk/gettingaround/15544.aspx

4.1.5.Transzfer a repterekhez illetve onnan a londoni belvárosba. Amikor Nagy Britanniába érkezel az a meglepő érzésed van, hogy minden kéznél van. A reptéren természetesen azonnal több lehetőséget kapsz, h mihamarabb bejuss Londonba vagy elutazhass más városokba. London 4 nagy London környéki reptere (Luton (északon), Gatwick (délen), Heathrow (dél-nyugaton),  Stanstead (északon). Utazás előtt javallott tájékozódni, de ha már ott vagy akkor is számtalan segítséget kapsz.

4.1.5.1 Luton luton-ról vonat: http://www.london-luton.co.uk/en/content/2/193/by-rail.html First capital train

buszok: easyBus, Green Line and Terravision ugyanazon szolgáltatások de különböző árak! Nézz utána mielőtt elindulsz, már ott megtakaríthatsz fontokat!

4.1.5.2. Gatwickről: http://www.gatwickairport.com/

http://www.gatwickairport.com/parking-transport/

4.1.5.3. Heathrow-ról metró http://www.heathrowairport.com/portal/page/Heathrow^General^To+and+from+Heathrow^Underground/050f9b25f9599110VgnVCM10000036821c0a____/448c6a4c7f1b0010VgnVCM200000357e120a____/

 és buszok http://www.heathrowairport.com/portal/page/Heathrow^General^To+and+from+Heathrow^Buses+and+coaches/29ea9e9260599110VgnVCM10000036821c0a____/448c6a4c7f1b0010VgnVCM200000357e120a____/ is mennek, de itt találhatsz  még ötleteket:

http://www.heathrowairport.com/portal/page/Heathrow^General^To+and+from+Heathrow^Heathrow+Express/3e079e9260599110VgnVCM10000036821c0a____/448c6a4c7f1b0010VgnVCM200000357e120a____/

4.1.5.4.Stanstead: http://www.stanstedairport.com/portal/site/stansted/menuitem.ef438b930a027dd8672fefaf9328c1a0/

4. 1. 6. Londoni Taxi. Egyszer ki kell próbálnod, ha nem is vagy eleresztve pénzzel. Nagy-Britannia a különlegességek és a hagyományok országa. A taxi is ide tartozik. Mindenki ismeri tanulmányaiból vagy képekről, videóról a fekete taxikat (bár más színnel is futnak). Nagy tágas belső terében kényelmesen elfér 4-6 ember is vagy akár babakocsis illetve rokkant kocsis is. A díjszabásról csak némi ízelítő. Természetesen a pontos árakat a helyszínen fogod megtudni. Több személy esetén már majdnem annyi mintha metróznátok. A metró vonaljegyek áránál vagytok.. A viteldíj 10.39 font nappal és 14.15 font éjjel. A minimum díj 20 fonttól van 3 mérföldenként. Vagy 30 fonttól 7 mérföldes útra. 40 font 10 mérföldes útra és 50 font 12 mérföldes útra. (2010 áprilisától) forrás: http://www.guardian.co.uk/money/2010/apr/10/london-taxi-fares-rise

pl. London Heathrow transfer taxival 40-60 fonttal kell számolni forrás: http://www.londontown.com/London/Heathrow_Airport/

 

4. 1. 6. Taxi. Egyszer ki kell próbálnod, ha nem is vagy eleresztve pénzzel. Nagy-Britannia a különlegességek és a hagyományok országa. A taxi is ide tartozik. Mindenki ismeri tanulmányaiból vagy képekről, videóról a fekete taxikat (bár más színnel is futnak). Nagy tágas belső terében kényelmesen elfér 4-6 ember is vagy akár babakocsis illetve rokkant kocsis is. A díjszabásról csak némi ízelítő. Természetesen a pontos árakat a helyszínen fogod megtudni. Több személy esetén már majdnem annyi mintha metróznátok. A metró vonaljegyek áránál vagytok.. A viteldíj 10.39 font nappal és 14.15 font éjjel. A minimum díj 20 fonttól van 3 mérföldenként. Vagy 30 fonttól 7 mérföldes útra. 40 font 10 mérföldes útra és 50 font 12 mérföldes útra. (2010 áprilisától) forrás: http://www.guardian.co.uk/money/2010/apr/10/london-taxi-fares-rise

London Heathrow transfer taxival 40-60 fonttal kell számolni forrás: http://www.londontown.com/London/Heathrow_Airport/

4.1. 7 Kerékpár. London dimbes-dombos alapterületét tekintetbe véve kemény pedálozásra számíts. Vannak helyek, ahol le tudod tenni parkolni a kerékpárod, de inkább azzal számolj, h lopásgátlás céljából beviszed a házba, ahova mész (ha megengedik). London belvárosában a hivatalok egy részében nem engedik meg az épületben tárolást!

http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20081119/london-biciklire-valt

4. 1. 8. Riksa Rendkívül divatos a színházlátogató fiatalok körében. Max 3 személy fér rá és bizony a riksásnak nagyon kell taposnia az emelkedőkön Londonban. Volt riksás barátomtól egy kis szakmai titok: Pl. a Piccadilly Trafalgar Square irányt csak üresen vállalják az emelkedés miatt és a másik irányban viszik a turistákat. A riksákat bérelni lehet egy cégtől és a bérlet feletti haszon a biciklisé. Sokat kell vele dolgozni és nagyon meghúzza az ember derekát és megizmosítja az izmait. Árakról érdeklődj.

4.1.9.Gyalog Londonban. Ha lábbusszal szeretnél közlekedni lehetőséged van rá, de egy jó cipőt mindenképpen szerezz be. A lányok kétujjas strandpapucsban ne nagy sétával számoljanak. A belvárosban nem csupán a turista látványosságok miatt érdemes gyalogolni, hanem a mesés parkokat is ajánlatos megnézni. A „külvárosokban” levő parkok is varázslatos élményt tudnak adni. Ezek néha nem is „csak” parkok hanem erdővel kombinált kertek. Alkalmazott kertészeik vannak, de pl. az erdőkben a fa hulladékot erdőgazdasági okokból sokszor ott hagyják vihar után. Az ösvények, gyalog és kerékpárjárók a parkokban és erdőkben mindig rendezettek könnyű bennük közlekedni és mókusokkal meg madarakkal és bogarak sokféleségével találkozhatunk. Állítólag kullancs Londonban és Nagy-Britanniában nincs, de a szúnyogok nagyon szeretik a nedves időszakot nyáron, így védekezni érdemes.

Gyalog természetesen megspórolhatsz némi utazási költséget, de hosszú távon ezzel ne számolj, mert a szélsőséges időjárásban gyalogolgatni nem túl kellemes. És mint tudjuk London az egy nap 4 évszak hazája. Ráadásul rengeteg szabad idő kell hozzá. Mert a távolságok leküzdése gyalogos max. 20 km/ h tempóval nem nagy sebesség. Bár csúcsforgalomban araszoló busz mellett néha győzni lehet a gyalogosnak.

4. 1. 10. Autóval Londonban. Ha autót veszel Angliában vagy magyar járműveddel gurulsz Londonban, akkor a következőre kell figyelj a millió további dolog mellett! Tanuld meg, h az út mellé festett különböző színű folyamatos és szaggatott felfestések, csíkok kire vonatkoznak. A következő jelentések vannak többek között. Mindenki parkolhat / csak busz sáv / a busz sávon a helyi lakosok megállhatnak / csak helyi (utcabéli) lakos parkolhat / senki sem parkolhat. Ha jól emlékszem ennyi. London külvárosaiban nem kell fizetni a parkolásért (azért figyeld a feliratokat), de ha rossz helyen nem megfelelő csíkon parkolsz halál fia vagy. A parkoló őrök esetleg ott nem szednek parkolási díjat (de még az is nehezítheti a pályát), de büntetnek ha olyan csíkozású helyre állsz ami nem rád vonatkozik (az autókon van engedély kártya h melyik helyen állhat meg mint bentlakó). Ezek az parkoló őrök cm-el mérnek (láttam) és 1cm túllógása a tiltott zónába az autó testével (nem első v hátsó keréknek!) komoly 200-300 fontos díjba is kerülhet! Ez a magyar rendszámú kocsikat is érinti. Az eurózóna miatt hazaküldik a büntető levelet miután hazaérkeztél és ha nem fizetsz akkor angol bíróság elé visznek! Ne feledd, h London belvárosában ráadásul zónafizetési (útdíj) kötelezettség van minden autónak, amelynek díja 10 fonttól indul.

Autóval Londonon kívül. Az első autópálya Angliában 1957-ben épült azóta minden nagyobb várost autópálya köt össze, amelyek London felé tartó végei átmennek Londonon. Anglia baleseti statisztika a legkisebb Európában

Parkolás Londonban: a londoni hivatal összegyűjtötte a tanácsokat a parkolásról: http://www.londoncouncils.gov.uk/Transport/Transportpolicy/parkingleaflets/parkingyourcarinlondon/default.htm

Az útdíj (London congestion charge) London belvárosában

link az útdíjról: http://www.tfl.gov.uk/tfl/roadusers/congestioncharge/whereandwhen/

További humoros, de igaz  információk a Londoni közlekedésről és egyebekről:

http://www.k64.org/London/2007-01-15.html

Parkolás a reptereken:

Luton 2,5 font / nap-tól

Heathrow különböző csomagjai vannak 15 font / nap-tól

Gatwick 10 font / nap-tól

Ferihegy fedett parkoló 1 napra 3000 Ft

Ferihegy őrzött zárt parkoló 2000 Ft

mindegyik brit reptéri parkolóra lehet árat és előjegyzést kérni. Link: http://www.ourports.com/luton/luton-shops.asp

www.ferihegy.hu

 

 

 

 

 

 A világítótorony Copyright © 2010 Gyarmati Gábor

avilagitotorony@gmail.com

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 2
Heti: 52
Havi: 246
Össz.: 197 038

Látogatottság növelés
Oldal: 4.1. Közlekedés Londonban
A világítótorony - © 2008 - 2024 - avilagitotorony.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »